Wat de inwoners zeggen

Bewoner aan het Hoornesplein:

  1. Door vrij parkeren bevorder je lokale bedrijven. Gratis parkeren trekt meer mensen aan.
  2. Toegankelijkheid. Toegankelijkheid van het gebied wordt door vrij parkeren vergroot.
  3. Betaald parkeren geeft impact op bewoners. Leefbaarheid wordt aangetast door meer zoekverkeer te veroorzaken.
  4. Betaald parkeren geeft beperking van mobiliteit
  5. Bij betaald parkeren wordt de parkeerdruk niet verminderd, maar verergerd aangezien bezoekers gaan zoeken naar alternatieve gratis parkeerplekken in de buurt wat voor overlast kan zorgen.
  6. Als bewoner is er zelden een moment geweest waarbij ik twee keer de parkeerplaats over moest om een plek te vinden voor mijn auto. Er is voldoende plek.

Bewoner in het Witte Hek:
Ik vind het een waardeloos plan om een gebouw te plaatsen van 51 meter hoog rondom laagbouw. Je maakt er maar 1 persoon blij mee en dat is de aannemer. Dat de gemeente hiermee ingestemd heeft vind ik onkunde van het hele bestuur en ook daarmee parkeerregulering in de wijk invoeren omdat er parkeerplaatsen tekort zijn, het is al druk genoeg in wijken. De huisvuilwagen kan er net doorheen, niet te vergeten de brandweer. Ik vind een mensenleven belangrijker dan parkeerregulering wat een hele straat afsluit. Er kan gebouwd worden, maar zonder dat de bestaande bewoners hier last van krijgen. Een parkeergarage wilt u niet, dit is te duur volgens u. U kunt ook een parkeertoren maken en daarboven een aantal woningen. Dan kan de flat van 51 meter wat lager, u verdeeld het aantal parkeerplaatsen en dan hoeft er geen parkeerregulering toegepast te worden. En wat groen betreft, kunt u deze verruimen op het vliegveld. Dit is makkelijker te verplaatsen dan huizen.

MAAR WIJ WILLEN GEEN PARKEERREGULERING!

Bewoner in Cleijn Duin:
Ik was echt verrast toen ik hoorde dat de gemeente van plan was parkeerregels in te voeren onder het mom van het bouwen van meer betaalbare huizen. Ik begrijp dat Katwijk niet groot is en dat er veel moet gebeuren binnen die beperkte ruimte. Maar waar ik echt moeite mee heb, is dat deze ingrijpende beslissingen zijn genomen zonder ook maar enige input van de burgers.

Ze blijven maar vasthouden aan die belofte van 65% betaalbare woningen, maar zonder garanties is dat gewoon een loze belofte. Eerlijk gezegd is wat zij betaalbaar noemen voor velen van ons gewoon niet te betalen.

Het feit dat we geen zeggenschap hebben gehad in dit alles, baart me zorgen. Die voorgestelde parkeerregels gaan niet alleen mij treffen, maar ook mijn familie en vrienden die op bezoek komen, of zelfs de thuiszorg die sommige van mijn buren nodig hebben. Een simpel feestje organiseren lijkt straks een hele uitdaging te worden. Aangezien maar een select aantal kan komen parkeren als ze van verder komen.

En de oplossingen die ze aandragen voor het parkeerprobleem lijken gewoon niet goed doordacht. Het lijkt erop alsof ze de problemen gewoon verplaatsen naar andere wijken, zonder echt een oplossing te bieden. Waarom kunnen ze niet leren van andere plaatsen, zoals de Duinen van Katwijk of naast de Molen in Leiden, waar de ruimte goed werd benut voor voldoende parkeergelegenheid, zoals de parkeergarage de Lammermarkt?

Het is daarom van het grootste belang dat de stem van de gemeenschap wordt gehoord en gerespecteerd. Het aankomende referendum zal een cruciale test zijn voor de gemeentelijke autoriteiten om te laten zien dat ze daadwerkelijk luisteren naar ons, de mensen die hen hebben gekozen. De vraag is nu: zullen ze daad bij het woord voegen en de wensen van ons, de burgers serieus nemen? De toekomst van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg hangt af van het antwoord.

Het frustreert me ook dat er zo weinig rekening wordt gehouden met de praktische consequenties. Neem bijvoorbeeld de nieuwbouwplannen bij de pomp op de Koninklijke Julianalaan. Als die doorgaan, zullen de extra auto’s van die nieuwe bewoners of hun bezoekers hoogstwaarschijnlijk in de wijk Cleijn Duin parkeren om parkeerkosten te ontlopen. Maar laten we eerlijk zijn, de mensen die daar al wonen, hebben nu al nauwelijks genoeg parkeerplekken. Dit soort ondoordachte plannen lijken alleen maar meer problemen te creëren in plaats van ze op te lossen.
Het is gewoon vervelend dat er zo weinig flexibiliteit lijkt te zijn bij de mensen die deze beslissingen nemen. Elke andere optie wordt zomaar van tafel geveegd met een verwijzing naar verkiezingsbeloften, alsof er geen ruimte is voor discussie.

Bewoner aan de Boslaan te Katwijk

  1. Suggestie voor het Zeevaarderskwartier: bovengronds investeren in parkeerplaatsen i.p.v. betaald parkeren. Als voorbeeld geef ik een project in Haarlem. Meer info? Klik dan hier.
  2. Voor de 20 huurders van de nieuwe sociale huurwoningen in het Hof van Rijnsburg zijn er 12 parkeerplaatsen beschikbaar. Indien er meer vraag naar de parkeerplaatsen is, wordt er geloot. Dit gaat er dus gebeuren als je gaat bouwen met te weinig of geen parkeerplaatsen en de normen naar beneden brengt en zelfs de 0-norm gaat toepassen. Het wordt echt een drama, hiermee wordt er bewust een olievlek gecreëerd door de gemeente.

Inwoner gemeente Katwijk
Ik ben tegen uitbreiding van parkeerregulering! Er wordt nergens gesproken over invaliden! Hoe zit het met het participatiebeleid? Wij moeten “mee kunnen doen”, maar hoe dan? Ik kan niet op bezoek of bezoek krijgen, want dit gaat geld kosten. Kan niet gaan winkelen want er is geen ruimte of er moet betaald worden. Ziek zijn is al vermoeiend en dit geeft voor ons alleen maar meer overlast en uitsluiting! Geef ons ruimte en ook hulpverleners zoals mantelzorgers, thuiszorgmedewerkers en wijkverpleging etc. gratis parkeerplekken.

Bewoonster Rooie Buurt in Katwijk aan Zee
Parkeren in de Rooie Buurt is na 1.00 uur ‘s nachts een drama.

Nadat ik van een musical naar huis was gegaan, heb ik voor een keer op vrijdagavond laat (12  april) mijn auto op de stoep geparkeerd. De andere dag moest ik toch vroeg weg en de auto stond niemand in de weg.

Normaal gesproken doe ik dat niet, maar er was geen parkeerplaats te vinden rondom de straten waar ik woon. (De Rooie buurt heeft een chronisch tekort aan parkeerplaatsen). Dit ook mede dat de bedrijfsauto’s in onze straten mogen parkeren. En dat de wijk autoluw is verklaard.

Rond  6.30 uur ging mijn man de hond uitlaten en kwam met een klein blauw briefje terug waarop stond dat ik in overtreding was en werd aangeslagen voor een parkeerboete. Dat was op zaterdag 13 april, nu vrijdag 3 mei lag de brief in huis met een boete van € 129,00. Ze durven wel zeg!!

De boete was dus uitgeschreven op zaterdag 13 april om 1.30 uur in de vroege ochtend. En ik was niet de enige die een boete had gekregen. Het ging zo de gehele wijk door.
Het is schandalig dat er op zo’n tijdstip (niemand heeft last van de auto’s) boetes werden uitgedeeld.

Dit gaat dus ook gebeuren als er geen parkeerplaatsen worden aangelegd bij een nieuwbouwwijk/nieuwbouwwoningen. Bewoners van de nieuwbouw gaan in andere wijken parkeren en de bewoners van die wijken kunnen niet parkeren en riskeren dus een boete voor fout parkeren.

Laat dit niet gebeuren!!!

Wilt u ook een stukje schrijven? Mail dan naar contact@parkeerreferendumkatwijk.nl